8 KPG 8 KPG
Aktualno¶ci: Rekrutacja ju¿ wiosn± 2013r.
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Marzec 14, 2025, 23:22:46


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Kodowanie pozycji w transmisjach radiowych - Autor HoHoL  (Przeczytany 3034 razy)
HoHoL
Administrator
*****
Wiadomo¶ci: 1235


1026161
Email
« : Wrzesieñ 21, 2009, 11:16:29 »

Dzia³aj±c w terenie podczas kontaktów radiowych z sztabem lub innymi oddzia³ami istnieje potrzeba przekazania swojej aktualnej pozycji. Poniewa¿ zawsze zak³adamy ¿e nasza czêstotliwo¶æ jest pods³uchiwana przez wroga musimy w jaki¶ sposób utrudniæ mu ¿ycie.

Poni¿ej przedstawiê dwa proste sposoby, umo¿liwiaj±ce nawet laikowi kodowanie swojej pozycji.

1. Siatka

Pierwszym sposobem jest przygotowanie specjalnej siatki, która po na³o¿eniu na mapê w³a¶ciw± bêdzie u³atwia³a nam podanie swojej pozycji.

Poni¿ej przyk³adowa siatka.




Oczywi¶cie mo¿emy dodatkowo przemieszaæ litery g³ównych kwadratów ale na potrzeby naszego przyk³adu pozostawimy to w takiej formie.

Jak widaæ przy pomocy g³ównych kwadratów jeste¶my w stanie podaæ swoj± przybli¿on± pozycje.
W celu zwiêkszenia dok³adno¶ci ka¿dy g³ówny kwadrat podzielony jest na 9 mniejszych o oznaczeniach liczbowych, a ka¿dy kwadrat liczbowy dodatkowo podzielono na 4 æwiartki.

Taki podzia³ daje nam ju¿ bardzo znaczne przybli¿enie naszej pozycji co w przypadku pracy na mapach 1:10000 lub 1:25000 jest wystarczaj±ce.

Tak przygotowan± siatkê drukujemy na folii i po na³o¿eniu jej na mapê w³a¶ciw± mamy taki obraz.



Przyk³adowo nasza pozycja to Zakrêt Beskid (czerwona kropka).
Odczytujemy w jakim du¿ym kwadracie znajduje siê kropka (Kwadrat H).
Odczytujemy, w którym mniejszym kwadracie znajduje siê kropka (Kwadrat 9)
Odczytujemy, w której æwiartce kwadratu 9 znajduje siê kropka (æwiartka b)

Tak wiêc nasza pozycja to H9B. I tak mo¿emy podaæ w komunikacie.

Zalety tego rozwi±zania:

- Niezwykle proste
- Skuteczne
- Szybkie

Wady:

- Podatno¶æ na przechwycenie siatki (np. po rozbiciu patrolu w terenie wróg mo¿e zdobyæ siatkê od martwego RTO)

2. Bulls Eye

Bulls Eye to sposób polegaj±cy na tym i¿ przed wyj¶ciem w teren grupa ustala wraz ze swoim sztabem charakterystyczny punkt (Bulls Eye) na mapie, który bêdzie punktem odniesienia przy podawaniu pozycji. Takim punktem mo¿e byæ np. szczyt góry, skrzy¿owanie siatki na ¶rodku jeziora, znak topograficzny ko¶cio³a na mapie itp.

Kiedy mamy ustalony nasz Bulls Eye nasz± pozycjê podajemy jako parê dwóch liczb.
Pierwsza to azymut od Bulls Eye na nasz± pozycjê.
Druga liczba to odleg³o¶æ w metrach od pkt. Bulls Eye do naszej pozycji.

Przyk³adowo Grupa Specjalna ustali³a z HQ ¿e punktem Bulls Eye bêdzie podstawa znaku topograficznego "¶wierk" (czerwona kropka).
Podczas komunikacji radiowej grupa chce podaæ swoje po³o¿enie (niebieski kwadrat) do HQ. W zwi±zku z tym sprawdza azymut z pkt. Bulls Eye na swoj± pozycjê (135 stopni) i odleg³o¶æ (1000m). Poniewa¿ sama mapa nie jest znakowana, wróg nie wie gdzie jest ustalony Bulls Eye, a pods³uchanie transmisji nic mu nie daje.



Zalety:

- Odporne na przechwycenie
- Dok³adne

Wady:

- Wymaga znajomo¶ci podstaw topografii
- Wymaga wiêcej czasu i dok³adno¶ci przy wyznaczaniu
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 21, 2009, 11:24:19 wys³ane przez HoHoL » Zapisane

8 Kompania Piechoty Górskiej - Grupa paramilitarna
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

galicja naruto naszaklasa wataha-upadlych-wilkow wataha-ksiezyca